Syrena, motyl, Indianka, szewcy

14 06 2009

z cyklu „Sekwencje sabiańskie”

Sekwencja 149

Sekwencji 29. stopnia w znakach stałych przyporządkowane są następujące symbole sabiańskie:

CO = Lew 29: Syrena wspięła się na skalistą plażę ponurego wybrzeża, oczekuje księcia, który przyniesie jej nieśmiertelność.
DOKĄD = Wodnik 29: Motyl wyłaniający się z poczwarki.
JAK = Skorpion 29: Indianka błaga wodza o życie swoich dzieci.
DLACZEGO = Byk 29: Dwaj szewcy pracujący wspólnie przy stole.

Syrena w pierwszym symbolu tej sekwencji (Lew 29: Syrena wspięła się na skalistą plażę ponurego wybrzeża, oczekuje księcia, który przyniesie jej nieśmiertelność) przypomina kobietę z symbolu Baran 1, która wyszła z oceanu. Obie postacie opuszczają świat, w którym dotąd żyły, żeby rozpocząć zupełnie nowy etap w swoim życiu. Syrena stanowi połączenie kobiety i morskiego stworzenia (w symbolu Baran 1 była to foka), jednak ląd nie jest dla niej miejscem, które zna, czy w którym czuje się dobrze i swobodnie. Wychodzi na ląd ze ściśle określonych pobudek – dla miłości. Morze/ocean reprezentują w obu symbolach nieświadomość oraz bezpieczny i znany sobie świat – który zostaje opuszczony na skutek świadomej decyzji o wkroczeniu w nowy etap życia, niepewny, ale pociągający. Książę pojawia się w symbolu Lew 29 na razie w postaci nadziei, co już stanowi rozwinięcie symbolu Baran 1, bo tam jeszcze go nie było. Teraz pojawia się naprawdę na horyzoncie. W skrócie można więc powiedzieć, że punktem wyjścia przedstawionym w symbolu Lew 29 jest decyzja o porzuceniu tego, co dotąd było znane i bezpieczne i wkroczeniu na nowy etap życia. Wymaga to poświęcenia, ale też i wydaje się bardzo obiecujące.

Przedstawiona w tym symbolu syrena żywo przypomina tę z baśni H.Ch.Anderesena, dlatego należałoby uwzględnić cały „bagaż” zawarty w tej baśni, wszystkie motywacje, oczekiwania i całe poświęcenie, na jakie syrena była gotowa, żeby uzyskać to, czego pragnęła całym sercem. Jej determinacja jest z jednej strony godna podziwu, ale z drugiej strony, być może samemu księciu mogłaby wydawać się nieco przerażająca – gdyby zdawał sobie z niej sprawę – bo nakładałaby na niego odpowiedzialność, którą mógłby potraktować jako brzemię. W tym kontekście jedno z poświęceń syreny – stała się niemową – wydaje się zbawienne dla ich relacji. Książę nie dowiedział się, co poświęciła dla niego syrena i relacja pozostała dla niego wynikiem wolnego wyboru, nieobarczonym żadnym zobowiązaniem, wymuszonym, czy nie. Za swój wybór płaciła jedynie syrena, i to dosłownie na każdym kroku – bo jej nowopowstałe stopy bolały ją, jakby kroczyła po tłuczonym szkle.

Symbol Lew 29 mówi jeszcze o innej ważnej kwestii: być może „książę” uzna, że nie może dać syrenie tego, czego od niego oczekuje („nieśmiertelność”). Warto zatem zadbać, żeby nie doszło do nieporozumienia i szczegółowo wyznaczyć granice oczekiwań wobec wspólnych działań i odpowiedzialności za ewentualne rezultaty.

Potencjał zawarty w tej sytuacji wyraża symbol Wodnik 29: Motyl wyłaniający się z poczwarki, który pod pewnym względem wydaje się być w tej sekwencji kluczowym. Co można osiągnąć w tej sytuacji? Jeśli przyjąć, że syrena (pół-ryba i pół-kobieta) jest „poczwarką”, która czuje, że ma się pod jakimś względem przeobrazić w „motyla”, to powinna zwrócić uwagę – sobie i być może także księciu – że taka już jest natura poczwarki, NIEZALEŻNIE od wpływu zewnętrznego, ma ona W SOBIE potencjał do tego przekształcenia. Oczywiście, pomoc z zewnątrz, wsparcie, nauka i przykład jak najbardziej są pomocne, ale warto zwrócić uwagę, że „ciężar” odpowiedzialności za rezultaty „przekształcenia” spoczywa tylko i wyłącznie na niej. Inaczej być nie może i z pewnością ona sama zdaje sobie z tego sprawę, ale książę niekoniecznie, więc jeśli uzna on, że syrena oczekuje od niego czegoś niemożliwego (nieśmiertelności), to może odmówić. Dlatego ważne jest w tej sytuacji wyraźne omówienie granic tej relacji.

Z kolei pojęcie „nieśmiertelności” wiąże się też z symbolem odpowiadającym na pytanie, jak osiągnąć potencjał zawarty w tej sytuacji, czyli Skorpion 29: Indianka błaga wodza o życie swoich dzieci. „Indianka” (czyli syrena) prosi (błaganie to symbol prośby, na spełnieniu której bardzo nam zależy, dlatego Indiankę przepełniają silne emocje) „wodza” (czyli „księcia” z symbolu Lew 29, a więc kogoś, kogo uważa za specjalistę w jakiejś dziedzinie oraz osobę, która może swoimi słowami, decyzjami i postawą wpłynąć na jej życie) o „życie” dla swoich „dzieci” (czyli o „nieśmiertelność”). Dzieci w tym symbolu mogą oznaczać jakieś plany, ambicje, zamierzenia syreny/Indianki, których „życie” (czyli zrealizowanie) uzależnia (przynajmniej do pewnego stopnia) od decyzji wodza/księcia. Bez jego zgody, „dzieci” nie tylko nie osiągną „nieśmiertelności”, ale być może w ogóle nie zaistnieją (nie „urodzą się”).

W tej sekwencji kluczowym wydaje się być symbol Wodnik 29. Warto zwrócić uwagę, że na trzech symbolach z czterech w tej sekwencji są po dwie osoby (przy czym w dwóch przypadkach jedna osoba oczekuje/prosi o coś drugą; w jednym przypadku istnieje między nimi partnerstwo – Byk 29), a tylko w tym jednym symbolu jest jedna postać w trakcie przemiany – być może warto spojrzeć na ten symbol jeszcze pod innym kątem: pod wpływem i dzięki pomocy „nauczyciela” (księcia/wodza), z czasem syrena sama z ucznia staje się ekspertem.

Ostatni symbol w tej sekwencji, Byk 29: Dwaj szewcy pracujący wspólnie przy stole, pokazuje po prostu cel relacji syreny/Indianki i księcia/wodza, jeśli ta relacja zaistnieje. Ponieważ symbol przedstawia szewców, ważnym aspektem tej transformacji z symbolu Wodnik 29 może być nauka twardego stąpania po ziemi, pewnego poruszania się o własnych siłach. Być może współpraca syreny/Indianki z księciem/wodzem, sprawi, że ta pierwsza dostanie specjalne buty, dzięki którym jej najwrażliwsza po przemianie cząstka – stopy – nie będzie już tak silnie raniona przy każdym kroku. A w dalszej konsekwencji, w wyniku dalszego rozwoju i dalszej przemiany – wyrosną jej jeszcze skrzydła, jak u motyla z symbolu Wodnik 29.

Zobacz też inne sekwencje sabiańskie – Kliknij


Działania

Information

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s




%d bloggers like this: