Szklane dno, weterani, portret, targ

13 06 2009

z cyklu „Sekwencje sabiańskie”

Sekwencja 61

Sekwencji 1. stopnia w znakach zmiennych przyporządkowane są następujące symbole sabiańskie:

CO = Bliźnięta 1: Łódź o szklanym dnie odsłania podmorskie cuda i krajobrazy.
DOKĄD = Strzelec 1: Emerytowani weterani spotykają się, aby obudzić stare wspomnienia.
JAK = Panna 1: Najlepsze cechy mężczyzny wyidealizowane są na portrecie.
DLACZEGO = Ryby 1: Zatłoczony plac targowy.

W tej sekwencji na pierwszy plan wysuwa się potrzeba konfrontacji – z emocjami, podświadomością, przeszłością i iluzjami. Pierwszy symbol, opisujący punkt wyjścia, to Bliźnięta 1: Łódź o szklanym dnie odsłania podmorskie cuda i krajobrazy. Wskazuje on na pojawiającą się lub już zaistniałą możliwość uzyskania wglądu w coś, co do tej pory pozostawało niezauważone, bądź zepchnięte na dalszy plan, pod powierzchnię świadomości. Woda wskazuje, że to, czego ten wgląd dotyczy, wiąże się z silnymi emocjami, a szklane dno łodzi symbolizuje dystans, jaki może oddzielać nas od tych emocji, w związku z czym możemy mieć wrażenie, że już nas nie dotyczą. Tym niemniej ten podwodny świat się nie rozpłynął, nadal istnieje i nadal ma ogromne znaczenie. Warto skorzystać z okazji, żeby teraz wrócić do tego, co nagle odsłania się przed naszymi oczami, spojrzeć w głąb i w świeżej sytuacji, która stała się naszym udziałem, dostrzec coś ważnego i, jak sugeruje drugi symbol w tej sekwencji, coś znajomego.

Symbol Bliźnięta 1 daje nam okazję dostrzeżenia czegoś, a Strzelec 1: Emerytowani weterani spotykają się, aby obudzić stare wspomnienia wskazuje, jaką korzyść możemy odnieść z dokonania tego wglądu: możemy obudzić stare wspomnienia – czyli innymi słowy, spojrzenie pod powierzchnię tego, co dzieje się w tej chwili – dostrzeżenie „drugiego dna” – pozwoli na sięgnięcie w przeszłość, być może zapomnianą, a być może stłumioną. Zyskujemy szansę na dostrzeżenie w teraźniejszości odbicia przeszłości – starych ran, zadr, krzywd i uraz, na co wskazują „weterani” w tym symbolu. Symbol Strzelec 1 podpowiada, że „to już było”, że po raz kolejny przeżywamy teraz coś, co już kiedyś przeżyliśmy i o czym chcieliśmy zapomnieć. Ale nierozliczenie się z przeszłością oznacza nieuchronny powrót do niej i to raz za razem, pod różnymi postaciami i w różnych rolach. Na przykład w rodzinie może to wyglądać tak, że to, co przeżywaliśmy jako dziecko (a co mogło wzbudzić w nas urazę), teraz w jakiejś formie przeżywamy na nowo, ale już będąc w roli rodzica. Strzelec 1 to symbol spotkania z przeszłością i to spotkania dość nieoczekiwanego, biorąc pod uwagę symbol Bliźnięta 1, który zapowiadał miłą i ekscytującą wycieczkę. Tym niemniej, powrót do przeszłości i konfrontacja z nią, nawet bolesna, prowadzi do oczyszczenia. Oddzielenie się od wspomnień „szklanym dnem”, czyli beznamiętnym dystansem albo próbą zepchnięcia przeszłości w odmęty zapomnienia i tak zawsze będzie skutkowało kolejnym „obudzeniem starych wspomnień”. Ten układ przypomina błędne koło, bo jak powiedział George Santayana „Kto nie pamięta przeszłości, skazany jest na jej powtarzanie”.

Jak jednak zatrzymać to błędne koło? Na to pytanie odpowiada kolejny symbol w tej sekwencji, którym jest Panna 1: Najlepsze cechy mężczyzny wyidealizowane są na portrecie. Ten symbol wskazuje, że niezwykle istotne jest oddzielenie iluzji od rzeczywistości i to zarówno w odniesieniu do teraźniejszości, jak i przeszłości. Portret w tym symbolu to obraz zapamiętany w formie wyidealizowanej, a więc nieprawdziwej, zafałszowanej. Jest jak powierzchnia wody w pierwszym symbolu tej sekwencji (Bliźnięta 1), brakuje w nim głębi, czyli prawdy. To tylko projekcja naszych pobożnych życzeń, potrzeb i pragnień, ale w gruncie rzeczy, to jednostronna i jednowymiarowa iluzja, pozory, a nie rzeczywistość. Ten symbol radzi, żeby nie idealizować nikogo ani niczego, bo nikt i nic nigdy nie sprosta naszym wymaganiom. Żeby jak najlepiej wykorzystać potencjał doświadczenia opisywanego przez tę sekwencję, musimy dostrzec, że te podmorskie cuda i krajobrazy z symbolu Bliźnięta 1 to obraz zafałszowany, iluzja, która towarzyszy nam od tak dawna, że zdążyła zakorzenić się w naszej podświadomości i z powodzeniem udaje prawdę. Jeśli chcemy przerwać błędne koło ciągłych powrotów do przeszłości, musimy „przejrzeć na oczy”, dostrzec stworzoną i podtrzymywaną przez siebie iluzję i skonfrontować się z prawdą.

Ostatni symbol w tej sekwencji, Ryby 1: Zatłoczony plac targowy, dobitnie wskazuje, że wartością doświadczenia opisywanego przez tę sekwencję jest umiejętność (a być może odzyskanie umiejętności) właściwej oceny relacji międzyludzkich. W życiu, tak jak na zatłoczonym placu targowym, natykamy się na różnych ludzi, oferujących różne „towary”. Niezwykle ważna jest umiejętność dostrzegania ich prawdziwej wartości – czy są tylko tymi, których chcemy w nich widzieć, czy kimś zupełnie innym? Czy to, co oferują, jest nam naprawdę potrzebne? I, przede wszystkim, czy warte jest ceny, jaką musimy zapłacić? Gdy będziemy w stanie szczerze i uczciwie odpowiedzieć sobie na te pytania, okaże się, że każda relacja jest wartościowa i wzbogacająca nas pod warunkiem jednak, że nie jest zafałszowana złudnym wyobrażeniem o niej.

Zobacz też inne sekwencje sabiańskie – Kliknij


Działania

Information

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s




%d bloggers like this: