Sensacja, sowa, duchy natury, kiermasz

11 06 2009

z cyklu „Sekwencje sabiańskie”

Sekwencja 65

Sekwencji 5. stopnia w znakach zmiennych przyporządkowane są następujące symbole sabiańskie:

CO = Bliźnięta 5: Radykalny magazyn lub publikacja wzywająca do czynu, prezentuje sensację na pierwszej stronie.
DOKĄD = Strzelec 5: Stara sowa usadowiona wysoko na drzewie.
JAK = Panna 5: Człowiek staje się świadomy duchów natury i zwykle niewidocznych energii duchowych.
DLACZEGO = Ryby 5: Kościelny kiermasz dobroczynny.

Tym razem zacznijmy od nieco innego ujęcia – od spolaryzowanych 2 pierwszych symboli (Bliźnięta 5 – Strzelec 5). W układzie horoskopowym 2 pierwsze symbole przyporządkowane są układowi Ascendent – Descendent, które w opisie tworzonych relacji oznaczają odpowiednio (m.in.) Ja – Ty.

JA (czyli osoba zadająca pytanie): Bliźnięta 5: Radykalny magazyn lub publikacja wzywająca do czynu, prezentuje sensację na pierwszej stronie.
TY (czyli osoba, której dotyczy pytanie, Partner) – Strzelec 5: Stara sowa usadowiona wysoko na drzewie.

Te dwa symbole różnią się od siebie bardzo znacząco: Bliźnięta 5 (sensacja na pierwszej stronie) wykazuje silne nacechowanie emocjami, otwartość, aktywność, skłonność do obstawiania „pierwszej linii frontu” w życiu (pierwsza strona magazynu), autoekspresję, zmienność (wiadomość z pierwszej strony zwykle „żyje” krótko), komunikatywność itd. Jest to symbol związany z aktywnością dzienną.

Z kolei Strzelec 5 (sowa wysoko na drzewie) prezentuje brak emocji, zewnętrzny spokój (co przeżywa sowa nie wie nikt), wycofanie, dystans, zamknięcie w sobie, niedostępność, pasywność, ograniczoną komunikację, enigmatyczność, nieufność, ale również nieustanną czujność, umiejętność obserwacji, gromadzenie informacji, cierpliwość, niezmienność („stara” sowa) i oczekiwanie na właściwą chwilę. Ten symbol związany jest z aktywnością nocną.

Spotkanie tak różnych poziomów istnienia wymaga przede wszystkim chęci wzajemnego poznania drugiej strony, być może znalezienia jakiegoś punktu wspólnego, co na pierwszy rzut oka może wydawać się trudne (Bliźnięta 5 to symbol związany z cywilizacją, a Strzelec 5 z naturą nienaruszoną ręką człowieka i raczej niepragnącą zmiany), jednak jeśli spotkanie następuje stopniowo i na warunkach akceptowalnych dla obu stron – być może jest ono możliwe.

W ujęciu systemu Rudhyara już bez odwołań do polaryzacji Ja-Ty, pierwszy z symboli (Bliźnięta 5) opisuje symbolicznie samą relację (CZYM jest) – jako coś niecodziennego, wyjątkowego, wartego poznania, pociągającego („wiadomość z pierwszej strony”) dla obu stron – być może po części na zasadzie różnic (choć jednocześnie istnieć musi tu jakaś część wspólna, swego rodzaju „wspólny korzeń”, łączący obie osoby, choć na pierwszy rzut oka może on nie być widoczny).

Symbol DOKĄD (Strzelec 5) wskazuje najwyższy potencjał tej znajomości, to, co można dzięki niej zyskać. W pierwszym rzędzie widać tu możliwość lepszego „nauczenia się” siebie poprzez obserwację odmienności i badanie swoich na nią reakcji, jednak w odniesieniu do samej relacji ten symbol oznacza coś więcej. Dalszy jej los pozostaje „zawieszony” na pewien czas, o którego długości decyduje głównie Partner (jako „sowa usadowiona na drzewie”). Ostateczna decyzja co do tego, czy i kiedy „sfrunie” niżej (czyli zbliży się, przełamie opór, dystans) należy do niego, choć należy pamiętać, że „sowa” uważnie obserwuje wszystko, co się dzieje. Niestety, rodzaj tej ostatecznej odpowiedzi jest nie do przewidzenia, ponieważ w dużej mierze wynikać ona może z natury instynktownej, nie do końca dającej się objąć rozumem. W każdym razie, symbol Strzelec 5 ukazuje pewnego rodzaju mur, próg (niedostępna wysokość), którego przebycie może nie być łatwe.

Symbol JAK (Panna 5: Człowiek staje się świadomy duchów natury i zwykle niewidocznych energii duchowych) może zawierać informacje na temat tego, w jaki sposób ten próg przekroczyć. Treść tego symbolu może kojarzyć się z disneyowską bajką o Pocahontas, której krótkie streszczenie ci, którzy jej nie znają, mogą znaleźć choćby w Wikipedii:

Przybycie statku z angielskimi osadnikami i poszukiwaczami złota pod przywództwem pazernego Gubernatora Ratcliffa zaalarmowało Indian. Wiedziona ciekawością, młodziutka księżniczka Pocahontas obserwuje ich ze zdziwieniem i zainteresowaniem. Poznaje dzielnego kapitana Johna Smitha. Początkowa niechęć i nieufność szybko zanikają. Dziewczyna wprowadza przybysza w świat indiańskich wierzeń i przy pomocy swoich psotnych przyjaciół – szopa Meeko i kolibra Flita – ukazuje mu piękno i potęgę przyrody. Przepełniona odwieczną mądrością, czterystuletnia Babcia Wierzba – mistyczna dusza zaklęta w pniu drzewa – uczy młodych wsłuchiwać się w głos serca i natury, pomaga im także znaleźć sposób, by zarówno przybysze jak i rdzenni mieszkańcy, pochodzący z dwóch całkowicie odmiennych kultur i światów mogli żyć razem, w pokoju.

Z licznych podkreśleń w powyższym streszczeniu można zbudować krótką interpretację symbolu Panna 5, która wskaże drogę do zrealizowania najwyższego potencjału symbolu Bliźnięta 5 wyrażonego przez Strzelca 5: warto ze zdziwieniem i zainteresowaniem obserwować to co inne, niż my sami, dzięki czemu początkowa niechęć i/lub nieufność szybko zniknie; warto pozwolić się wprowadzić w ten „odmienny świat” i poznawać go (tym „odmiennym światem” jest sfera ducha, symbolizowana przez ptaki, a w przypadku tej sekwencji przez sowę); warto zwrócić się ku odwiecznej mądrości i doświadczeniu przodków/mędrców (przekazanej m.in. w postaci różnych tekstów), żeby nauczyć się wsłuchiwać w swój głos wewnętrzny i w tym, co inne i obce dostrzegać źródło piękna, a nie lęku; dzięki temu możliwe stanie się osiągnięcie celu tego doświadczenia, czyli znalezienie sposobu, by obie, tak różne od siebie strony mogły istnieć razem w pokoju.

Jak widać, Panna 5 to symbol „przejrzenia na oczy”, dostrzeżenia, że nasze dotychczasowe postrzeganie świata nie jest jedynie słuszne oraz uznania, że to, co odmienne (choć może wydawać się niezrozumiałe) nie tylko nie jest groźne, ale wręcz może okazać się niezwykle dla nas cenne – ponieważ nas wzbogaci, poszerzając nasze horyzonty.

Już sam ten symbol, oprócz sposobu dotarcia do najwyższego potencjału danego nam doświadczenia, wyraźnie wskazuje także na jego cel, który dobitnie podkreśla ostatni symbol w tej sekwencji, a którym jest Ryby 5: Kościelny kiermasz dobroczynny. Najważniejszym przesłaniem tego symbolu jest dobroczynna wymiana tego, co ma się do zaoferowania na coś, co w pierwszej chwili może wydawać się nam niepotrzebne. Na kiermaszu można być po prostu kupującym, i tak jak w zwykłym sklepie wybrać sobie coś, co nam się spodoba, ale ten symbol podkreśla, że warto wziąć w nim udział także jako strona oferująca coś innym. W doświadczeniu opisywanym przez tę sekwencję nie chodzi bowiem o to, żeby tylko brać od życia i innych to, co nam odpowiada, ale raczej, by otworzyć się na wymianę z innymi. Dajemy coś od siebie i dostajemy coś w zamian, dzięki czemu następuje swego rodzaju wymieszanie walorów. Wtedy możliwe staje się dostrzeżenie i lepsze zrozumienie różnych potrzeb różnych ludzi, a także to, co mają do zaoferowania i czego potrzebują od nas. Kiermasz to miejsce, w którym spotykają się odmienności – te, z pierwszych stron magazynów i te z najwyższych gałęzi drzew – po to, by uświadomić sobie, że w gruncie rzeczy współtworzą jedną wielką, choć bardzo zróżnicowaną wspólnotę, symbolizowaną w tym symbolu przez kościół. Jedynym warunkiem, żeby znaleźć sposób na współistnienie tych różnic i wzajemne się nimi obdarowywanie, nie tylko nic nie tracąc ze swej indywidualności, ale jeszcze ją wzbogacając, jest odrobina dobrej woli.

Zobacz też inne sekwencje sabiańskie – Kliknij


Działania

Information

5 responses

12 06 2009
ewa may

Hej🙂 Wydaje się, że sekwencji może być niezliczona ilość, a jak jest w rzeczywistości?
I jaka urozmaicona dzisiejsza interpretacja🙂

Lubię

12 06 2009
Ryszard Oślizło

Sekwencji jest dokładnie tyle, ile symboli, czyli 360🙂
Mam nadzieję, że urozmaicenie się spodobało😉

Lubię

12 06 2009
ewa may

Oczywiiiście, że się podobało i miła ta sówka, na obrazku🙂
A… rzeczywiście, 360 sekwencji. A rozpracowywałeś może kiedyś, może na forum sekwencję do symbolu Bliźnięta 1? Na wyczucie to już wiem, co mam robić po sprzeczce z panną A. i teraz sobie ona jest u dziadków.

Lubię

12 06 2009
Ryszard Oślizło

Czyli pytanie można do tej sekwencji sformułować tak: Symboliczny obraz sytuacji PO sprzeczce z A.? Pomyślimy, pomyślimy… może w międzyczasie załóż wątek na forum…?

Lubię

12 06 2009
ewa may

To fajnie, że pomyślimy…🙂 ok, napiszę dzisiaj na forum

Lubię

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s




%d bloggers like this: