Łysy mężczyzna, urodzajny ogród, most, bankrut

2 06 2009

z cyklu „Sekwencje sabiańskie”

Sekwencja 178

Dzisiaj kolej na sekwencję 28. stopnia w znakach zmiennych, którym przyporządkowane są następujące symbole sabiańskie:

CO = Panna 28: Łysy mężczyzna w mundurze przejął władzę.
DOKĄD = Ryby 28: Urodzajny ogród podczas pełni Księżyca.
JAK = Strzelec 28: Wspaniale zbudowany most, dziedzictwo nieokreślonych wieków, wciąż łączy brzegi pięknego, dzikiego i pierwotnego strumienia.
DLACZEGO = Bliźnięta 28: Flaga przekształcająca się w orła.

Opisując symbol choinki wspomniałem o ozdobach choinkowych. Warto wrócić do tego elementu omawiając pierwszy symbol w sekwencji 178 (Panna 28: Łysy mężczyzna w mundurze przejął władzę), ponieważ pod tym względem te dwa symbole stanowią kontrast: choinka była przystrojona, a przez to wyidealizowana i w pewnym stopniu nieprawdziwa, zawoalowana. W symbolu Panna 22 mężczyzna jest „łysy”, zatem nie posiada żadnych ozdób (poza mundurem, ale on nie służy ozdobie), być może wyłysiał w sposób naturalny, a może sam ogolił głowę. W każdym razie „odsłonił się”, co oznacza, że sytuacja uległa zmianie. Jednocześnie mężczyzna ubrany jest w mundur, który jest symbolem przyjęcia na siebie pewnej roli, postawy – a co za tym idzie, do pewnego stopnia rezygnacji z własnej indywidualności. Mundur wskazuje na ujednolicenie, wejście do szeregu, być może powrót na pewną utartą ścieżkę, z której mężczyzna wcześniej zboczył. Mundur to także symbol zobowiązań, jednak rodzaj tych zobowiązań wykracza poza sferę prywatną, osobistą. Przejęcie władzy, które zostało podkreślone w tym symbolu, odnosić się może do przejęcia inicjatywy, chęci postawienia na swoim, udowodnienia swoich racji, a może tylko do zawrócenia z drogi? Jeśli przyjąć, że przyozdobiona choinka opisywała sytuację w przeszłości, a łysy mężczyzna opisuje ją w teraźniejszości, to wyraźnie widać, że obecnie zostały odrzucone wszelkie ozdobniki i została „łysa prawda”. Nastąpiło przejęcie inicjatywy i odwrót. Dokąd obecna sytuacja może zaprowadzić? Jaki potencjał się w niej kryje? Na to pytanie odpowiada kolejny symbol w tej sekwencji, czyli Ryby 28: Urodzajny ogród podczas pełni Księżyca.

Ten symbol zawiera w sobie dwa główne elementy: „urodzajny ogród” i „pełnię Księżyca”. Oba te elementy są w istocie tym samym, bo przedstawiają apogeum – jedno na ziemi, drugie na niebie. Urodzajny ogród wskazuje, że nadszedł czas zbiorów tego, co się posiało, a na owoce (czyli sukces) własnej (i nie tylko własnej) pracy składają się nie tylko nasiona, ale także gleba, na którą trafiły, czas, w którym zostały wysiane i warunki, w jakich przyszło im wzrastać. Pełnia Księżyca to również apogeum, choć innego rodzaju. Warto zastanowić się nad pytaniem, czym właściwie jest pełnia Księżyca? Dwa ciała niebieskie, symbolizujące dwie całkowicie odmienne energie (jednak nie wykluczające się, lecz uzupełniające się) – męską (Słońce) i żeńską (Księżyc) – znajdują się w ścisłym ze sobą związku, uczestnicząc w cyklu przybywania i ubywania Księżyca. W momencie nowiu stanowią jedność, bo obserwowane z Ziemi tworzą koniunkcję. Później ich związek się rozwija, przechodząc przez kolejne fazy, aż następuje pełnia, czyli opozycja Księżyca i Słońca, kiedy te dwa ciała niebieskie znajdują się naprzeciwko siebie – na przestrzeni całego cyklu są wtedy najbardziej od siebie oddalone. Po pełni i okresie zbiorów następuje czas wytchnienia, obumierania, zakończeń i dopełnień, który jest bardzo ważny, żeby następny cykl mógł rozpocząć się bez zakłóceń. Opozycja Słońca i Księżyca (pełnia) to również symbol uważnego przyjrzenia się drugiej stronie w związku (partnerowi), bo najwyraźniej przecież widać drugą osobę, kiedy stoi naprzeciw nas. Czy ten obraz nam się podoba? Warto też pamiętać, że blask Księżyca jest w pewnym sensie ułudą, odbitym światłem Słońca – to z kolei symboliczny obraz projekcji swoich postaw, potrzeb, nadziei i obaw na drugą osobę. Często ten mechanizm jest przyczyną rozpadu relacji. Tym niemniej, potencjał zawarty w sytuacji teraźniejszej to umiejętność dostrzeżenia w tej sytuacji pory zbiorów, a także przyjrzenia się sobie, partnerowi i całej relacji z dystansu. Jak to zrobić? Na to pytanie odpowiada kolejny symbol w tej sekwencji, a jest nim Strzelec 28: Wspaniale zbudowany most, dziedzictwo nieokreślonych wieków, wciąż łączy brzegi pięknego, dzikiego i pierwotnego strumienia.

Most jest symbolem łączenia dwóch przeciwległych energii – być może właśnie tych, które w poprzednim symbolu przedstawiały Słońce i Księżyc. W tym sensie most może oznaczać chęć nawiązania i/lub utrzymania kontaktu. W tym symbolu most łączy brzegi „pięknego, dzikiego i pierwotnego strumienia” – woda to uczucia i emocje, w tym przypadku „piękne, dzikie i pierwotne” (i wciąż płynące). Przebiegający nad tym strumieniem uczuć i emocji prowadzi z nieświadomości do świadomości – być może coś chce się przedostać na poziom świadomy? Jednak symbol Strzelec 28 zwraca uwagę na jeszcze jedną kwestię: most jest „dziedzictwem nieokreślonych wieków”, zatem może wskazywać na ważną rolę dalszej przeszłości. Być może te dwa brzegi strumienia, które łączy, symbolizują przeszłość (Twoje „dziedzictwo”) i teraźniejszość (Twoje obecne życie). W tym kontekście warto zainteresować się historią swojej rodziny, przyjrzeć się systemowi rodzinnemu, w obrębie którego się wyrosło i który Cię ukształtował (zarówno na poziomie świadomym, jak i nieświadomym). Zadziwiające, jak często w swoim życiu powielamy schematy rodzinne – nawet te (a właściwie zwłaszcza te), o których nie mamy pojęcia. Powtarzamy decyzje, powielamy uczucia, mamy te same obawy i nadzieje, które często prowadzą do tych samych rezultatów. Wnikliwe przyjrzenie się tym wszystkim zależnościom (których istnienie często odrzucamy, ale które ZAWSZE istnieją i dotyczą nas w sposób bezpośredni, bo nie można się od nich uwolnić, jeśli się ich nie dostrzeże i nie zrozumie) wymaga odwagi i cierpliwości, ale na dłuższą metę bardzo się opłaca. Jedną z metod analizy schematów rodzinnych jest tzw. genogram. Uwzględnia się w nim nie tylko poziom rodziców, ale także dziadków, a czasem nawet pradziadków i oddzielnie rozpatruje uwarunkowania, sytuacje i wybory życiowe każdego członka rodziny (czyli także rodzeństwa, wujków, ciotki, kuzynów oraz wszystkich współmałżonków i ich dzieci – pod względem struktury genogram przypomina drzewo genealogiczne). Wtedy dopiero widać powtarzające się schematy u różnych osób, wydawałoby się zupełnie ze sobą niepowiązanych (nie licząc oczywiście samego pokrewieństwa – mam na myśli niepowiązanie towarzyskie oraz pokoleniowe). Zadziwiające, jak pewne elementy, wybory itd. powtarzane są w obrębie jednej rodziny – nie ma tu żadnej zasady przyczyny i skutku, przypomina to raczej pole morfogenetyczne, albo takie rodzinne „kroniki Akaszy”, do których cała rodzina jest podpięta i z których nieświadomie czerpie wzorce. Jak widać, kwestia schematów rodzinnych nie jest prosta i tylko wnikliwe przestudiowanie historii całej rodziny i wzajemnych powiązań jej członków może odkryć zupełnie nowy obraz nas samych.

Z kolei następny symbol w tej sekwencji zawiera odpowiedź na pytanie dlaczego cała sytuacja zaistniała i obecnie trwa; czego można się z niej nauczyć? Symbolem tym jest: Bliźnięta 28: Mężczyzna opuszcza sąd z mieszanymi uczuciami, po ogłoszeniu przez społeczeństwo jego bankructwa. To symbol „odpuszczenia sobie” (nawet za cenę pozbycia się wszystkiego, co było do tej pory ważne – a może tylko pozbycia się złudzeń…?), porzucenia wszystkiego (niekoniecznie z własnej woli) i… wyjścia na wolność, żeby zacząć wszystko od nowa. Porzuciwszy, bądź będąc pozbawionym tego, w czym dotąd upatrywał swoja wartość, mężczyzna w tym symbolu zyskuje niezwykłą szansę – żeby na nowo zacząć siać coś, co później będzie mógł zebrać, gdy nadejdzie właściwa pora. Najważniejsze, by nie popełniał tych samych błędów, a żeby ich uniknąć musi poznać schematy, w których do tej pory tkwił (a właściwie: które tkwiły/tkwią w nim). Jego mieszane uczucia są w gruncie rzeczy pozytywne, bo dzięki nim nie spocznie na laurach, ale zagłębi się w sobie, pozna lepiej swoje atuty i ograniczenia, a następnie pewniejszym krokiem uda się do ogrodu, żeby zacząć nowy zasiew. Przedstawiony tu obraz to w pewnym sensie symbol nowiu, podczas którego nie widać jeszcze światła, panuje ciemność, która stanowi najwyższy potencjał i z której może wyłonić się wszystko. Potrzeba jednak na to czasu, bo wzrost Księżyca następuje etapami.

Zobacz też inne sekwencje sabiańskie – Kliknij


Działania

Information

2 responses

3 06 2009
ewa may

Oprócz tego, że z zaciekawieniem czytam opisy całych sekwencji, to i ilustracje fajnie współgrają. Zadaje się, że już mówiłam, że lubię obrazki? :))

Lubię

3 06 2009
Ryszard Oślizło

Szukanie odpowiednich obrazków to niezła zabawa – chodzi o to, żeby nie brać pierwszego lepszego z brzegu, tylko taki, który „rezonuje” z moim postrzeganiem danego symbolu. Czasami to wcale nie jest takie łatwe.🙂

Lubię

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s




%d bloggers like this: